田能村竹田, 『竹田莊師友畵錄』.
田能村竹田, 『山中人饒舌』.
建部綾足, 『建氏畵苑』.
倉埜煌園 輯, 『鉄翁画談』.
강덕희, 「동아시아에서 서양화법의 도입과 전개」, 서강대학교 대학원 사학과 박사학위논문, 1999.
강민기, 「에도 후기의 서양미술 인식-아키타 난가(秋田蘭畵) 연구」, 『근대를 만난 동아시아 회화』, 사회평론, 2011.
김영남, 「기무라 켄카도(1736-1802)의 회화 연구: 18世紀 大坂畵壇의 朝·淸 總畵交流를 중심으로」, 고려대학교대학원 문화재학협동과정 미술사학전공 석사학위논문, 2005.
__, 「기무라켄카도(木村蒹葭堂, 1736-1802)의 繪畵 硏究」, 『미술사학』 21, 한국미술사교육학회, 2007.
다카하시 치하야, 김순희 옮김, 『에도의 여행자들』, 효형출판, 2004.
박보나, 「江戸 中·後期 화단의 南蘋派 연구」, 홍익대학교 대학원 미술사학과 석사학위논문, 2020.
박윤희, 「池大雅의 中國畵에 대한 理解와 實際」, 홍익대학교 대학원 미술사학과 석사학위논문, 2005.
__, 「이케노타이가(池大雅)의 문인화에 대한 이해와 실제」, 『미술사학연구』 255, 한국미술사학회, 2007.
박은순, 「에도시대 朝鮮 繪畵의 收藏과 鑑評」, 『미술사학』 40, 한국미술사교육학회, 2020.
배원정, 「20세기 중국의 工筆花鳥畵 연구」, 홍익대학교 대학원 미술사학과 박사학위논문, 2017,.
兒島薰(Kojima Kaoru), 정다움 역, 「18세기 일본의 西洋繪畵受容: 중국의 文化的 影響하에서」, 『미술사연구』 23, 미술사연구회, 2009.
오카쿠라 텐신, 정천구 역, 『동양의 이상』, 산지니, 2011.
이장훈, 「타노무라 치쿠덴(1777-1835)의 회화와 19세기 關西 문인화단」, 고려대학교 대학원 석사학위논문, 2013.
이종찬, 『난학의 세계사』, 알마 출판사, 2014.
크리스틴 구스, 강병직 옮김, 『에도시대의 일본미술』, 예경, 2004.
한정희, 최경현, 『사상으로 읽는 동아시아의 미술』, 돌베개, 2018.
황빛나, 「‘南畵’ 탄생 - 용어의 성립 시기 및 개념 변천에 관한 小考」, 『미술사논단』 41, 한국미술연구소, 2015.
전시도록, 『일본회화의 거장들』, 호림박물관, 2018.
吉沢忠, 「総論」, 『水墨美術大系-日本の南画』 別卷第一, 講談社, 1976.
黒川修一, 「中山高陽と『画譚雞肋』」, 『日本絵画論大成』 第6卷, ぺりかん社, 2000.
米澤嘉圃, 「田能村竹田と蘐園學派 上」, 『國華』 540, 國華社, 1935.
__, 「田能村竹田と蘐園學派 中」, 『國華』 541, 國華社, 1935.
__, 「田能村竹田と蘐園學派 下」, 『國華』 542, 國華社, 1936.
芳賀登 編, 『日本美術書画便覽』, 『日本人物情報大系』 第65券, 皓星社, 2001.
山根有三先生古稀記念会 編, 『日本絵画史の研究』, 吉川弘之館, 1989.
杉原夷山 編, 『日本書畫人名辭書』 正編(松山堂, 1926-1929).
石毛忠 編, 『日本思想史辞典』, 山川出版社, 2009.
小林忠, 『江戸の絵画を読む』, ぺりかん社, 1998.
__, 「伝統への復元-江戸琳派と復古大和絵派の場合」, 『日本美術全集-大雅と応挙』 第19巻, 講談社, 1993.
伊藤紫織, 「江戸時代の唐画」, 東京大学 大学院 博士論文, 2013.
宗像健一, 「『師友画録』の周辺-‘竹田における復古」, 『竹田とその交友たち』展 圖錄(大分: 大分県立芸術会館, 1994).
佐々木丞平, 佐々木正子, 『文人画の鑑賞基礎知識』, 至文堂, 1998.
__, 「江戸時代 中·後期 画壇」, 小林忠 編, 『日本美術全集-大雅と応挙』 第19巻, 講談社, 1993.
__, 「外来文化到来の時代」, 木下政雄 編, 『日本美術全集』 第24巻, 学習研究社, 1979.
図録, 『生誕三百年 同い年の天才絵師-若冲と蕪村』, サントリー美術館, 2015.
__, 『生誕 250周年 谷文晁』, サントリー美術館, 2013.
__, 『江戸の異国趣味-南蘋風大流行』, 千葉市美術館, 2001.
__, 『竹田とその交友たち』, 大分県立芸術会館, 1994.
Chikudenso shiyu garoku, by Tanomura Chikuden(1777-1835).
Kenshi gaen, by Takebe Ayatari(1719-1774).
Sanchūjin jōzetsu, by Tanomura Chikuden(1777-1835).
Tetsuō gadan, compiled by Kurano, Kōen(1827-1896).
Bae Wŏnjung (Bae Wonjung), “20segi jungguk’ ŭi gongp’irhwajohwa yungu [A study of the fine-brush bird-and-flower painting in the 20th century China]”, Ph. D. dissertation, Hongik University, 2017.
Christine Guth, Trans. K’ang Byungjik’ (Kang Byungjik), Edoshidae ŭi Ilbonmisul [Art of Edo Japan], Yegyun’g, 2004.
Exhibition Catalogue,Ilbonhuehwa ŭi gujangdul [Masters of Japanese Painting], Horim Museum, 2018.
Han Jung-hee (Han Jung-hee), Ch’oi K’younghyun (Choi Kyounghyun), Sasang uro ilnung Dongashia ŭi misul, Dolbegae, 2018.
Hwan’g, Binna(Hwang, Binna), “’Nanga’ t’ansaeng - yongu ŭi sungrib shigi mit’ gaenyum byunch’un e gwanhan sogo [Birth of ‘Namhwa’ - A Review on Creation Period and Example Change of the Term in Japan]”, Misulsanondan 41, 2015.
K’ang, Mingi (Kang, Mingi), “Edo hugiŭi suyangmisul inshik’-Ak’it’a Nanga yungu [Edo hugieui suyangmisul insikAkita nanga yungu]”, Gŭndaerul mannan t’ongashia huehwa [Geundaerul mannan tongasia huehwa], Sahuep’yongron, 2011.
K’ang, T’okhi (Kang, Tokhi), “T’ongashia esu suyanghwap’ub ŭi doip’ gwa jungae [The Introduction of Western art techniques in East Asia]”, Ph. D. dissertation, Sogang University, 1999.
K’im, Youngnam (Kim, Young-nam), “K’imura K’enk’ado ŭi huehwa yungu [A Study on paintings of Kimura-Kenkato (1736-1802)]”, M. A . thesis, Korea University, 2005.
__, “K’imura K’enk’ado ŭi huehwa yungu [A Study on paintings of Kimura-Kenkato (1736-1802)]”, Misulsahak’ 21, 2007.
Kojima Kaoru, Trans. Jun’g Daum (Jung Daum), “18segi ilbon ŭi sŏyanghuehwa suyong [The Reception of Western Paintings in 18th Century Japan under Chinese Cultural Influence]”,Misulsayun’gu 23, 2009.
Lee, Janghoon (Lee, Janghoon), “Tanomura Chikuden ŭi huehwa wa 18segi k’ansai muninhwadan [A painting of Tanomura Chikuden (1777-1835) and artistic community of Kansai area in the 19th century]”, M. A. thesis, Korea University, 2013.
Lee Jongch’an (Lee Jongchan), Nanhak’ ŭi segyesa [TroPicalizing Early Modern Japan’s Rangaku : A World GeoHistory Perspective], Alma ch’ulp’ansa, 2014.
Okakura Tensin, Trans. Jung Ch’ungu (Jung Chungu),Dongyang ŭi isang [Ideals of The East], Sanjini, 2011.
P’ark’, Bona (Park, Bona), “Edo Junghugi hwadan ŭi nambinp’a yungu [A Study on Nanpin School in the Middle and Late Edo Period]”, M. A . thesis, Hongik University, 2020.
P’ark’, E-unsoon (Park, Eunsoon), “Edosidae josun huehwa ŭi sujang gwa gamp’young [The Collecting and Criticism of Korean Paintings in the Edo Period - focused on “the Records on the calligraphy and painting of Goryo and Joseon periods”]”,Misulsahak’ 40, 2020.
P’ark’, Yoonhee (Park, Yoonhee), “Ik’eno T’aiga ŭi Junggukhwa e daehan ihae wa shilche [The Knowledge and Practice of Ikeno Taiga on Chinese Painting]”, M. A . thesis, Hongik University, 2005.
__, “Ik’eno T’aiga ŭi muninhwa e daehan ihae wa shilche [Ikeno Taiga’s Ideas and Works in Japanese Literati Painting]”,Misulsahak’yungu 255, 2007.
Takasashi chihaya, Trans. K’im, Sunhŭi (Kim, Sunhui), Edoŭi Yuhengjadul [Edo no Tabibito], Hyohyoungch’ulp’an, 2004.
Edit. Ishige, Tadashi,Nihon sisousi jisyo, Yamakawasyutpansya, 2009.
Edit. Yamane, Yuzou sensei koki kinenkai,Nihon kaigasi no genkyu, Yoshikawa hiroyukikan, 1989.
Exhibition Catalogue, Jyakuchu to Buson [Celebrating Two Contemporary Geniuses: Jakuchu and Buson], Suntory Museum of Art, 2015.
__, Tani Buncho [Tani Buncho : Commemorating The 250th Anniversary of His Birth], Suntory Museum of Art, 2013.
__, Edo no ikokusyumi-Nanpinpu daryuko [The Nanpin school: the fascination with the exotic in Edo-period painting], Chiba City Museum, 2001.
__,Chikuden to sono koyutachi, Oita Prefectural Art Center, 1994.
Ito, Shiori, “Edojidai no Karae [Karae(Chinese-style Painting) in Edo Period]”, Ph. D. dissertation, Tokyo University, 2013.
Kobayashi tadashi, Edo no K’aiga wo yomu [An Insight into Kaiga in the Edo Period], Perik’ansya, 1998.
Sasaki Jyohei, Sasaki Masako, Bunjin’ga no k’ansyo k’iso ch’isiki [Basic knowledge of literary art], Sibundo, 1998.
Sasaki Jyohei, “Edo jidai chu · kouki gadan”, in Nihon bijyut’su jensyu 19: T’aiga and Ok’yo [Complete Works of Japanese Art vol. 19: Taiga and Okyo], edited by Kobayashi Tadashi, K’odansya, 1993.
Sasaki Jyohei, “Gairai bunk’a t’rai no jidai”, in Nihon bijyut’su jensyu 24: Bunjinga and Syaseiga [Complete Works of Japanese Art vol. 24: Literary painting and Drawing from nature], edited by K’inoshita Masao, Gakusyukenk’yusya, 1979.
Yonezawa, Yosiho, “Tanomura Chikuden to Genengakuha”,Kokka 540, 1935.
__, “Tanomura Chikuden to Genengakuha”,Kokka 541, 1935.
__, “Tanomura Chikuden to Genengakuha”,Kokka 542, 1936.
Yoshizawa Chu, “Soron”, in Suibok’u bijyut’su t’aik’ei-Nihon no Nanga, K’odansya, 1976.